Tiga hari sebelum puasa..

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..



Assalammualaikum semua dan salam sejahtera salam ramadhan al-mubarak. Alhamdulillah bersyukur sangat sebab tahun ini dapat diberikan kesempatan untuk merasai manisnya berbulan ramadhan. Impian wanita muslimah bila menjelang puasa ni, berharap sangat dapat berpuasa penuh. Ngeh ngeh ngeh.. Kalau diberikan rezeki dan peluang, siapa je yang tak nak berpuasa penuh. Tapi dah nama pun perempuankan, lumrah dan fitrah. Ya hanana siapa yang dapat berpuasa penuh tu. Hihihi 

Tiga hari sebelum berpuasa, jumaat sabtu dan ahad. Aku terasa bagai mati hidup semula. Mana tidaknya, alami cirit birit yang teruk sangat. Mula-mula jumaat hari tu, demam biasa je. Tapi keesokkan harinya, badan jadi lemah dan teruk sangat bila kena muntah-muntah dan cirit birit. Kemudian, aku teringat arwah mak long. Dulu, sebelum arwah mak long meninggal, arwah kena cirit birit sampai terkencit-kencit. Samalah macam aku, terkencit-kencit. Biasanya orang sebelum meninggal, cirit-birit sebab nak cuci perut sebelum dia pergi. Maka, aku pun mulalah fikir macam-macam, fikir yang bukan-bukan.. Makan tak kenyang, tidur tak lena, kehausan sahaja, badan jadi lemah dan lesu serta tak bermaya..

Mana taknya, setiap kali perut lapar, sumbat makanan yang berat-berat, dia akan muntah semula. serupa tak payah makan. Geram je rasa. Aku kalau tak sihat, memang baringgg je keje aku sebab tak larat. Ibu selalu tegur, "jangan selalu sangat baring, buat kerja sikit nanti keluar peluh.. barulah sihat.. ni asyik baring je, mana nak baik.." yes i agree that. Memang betul pun apa yang ibu kata tapi hakikatnya badan ni tak kuat nak buat kerja dengan isi perut langsung tak ada! Then aku pun cubalah buat kerja sikit-sikit, rasa nak pitam bila peluh lagi banyak keluar. Diam-diam aku menangis. Badan kitakan, kita tahu tahap mana kemampuan diri kita so, aku tak boleh nak paksa. Aku kalau dah demam, sakit-sakit hah memang teruk and susah nak baik.. 

Dalam hati aku kata, ya Allah.. jika ini hari terakhirku, aku redha dan terima..

Kemudian, aku teringat balik.. Jumaat aku demam je. Sabtu Ahad dan Isnin sampai muntah-muntah dan cirit birit. Apa yang tak kena.. Kak Long tegur, "Stop makan ubat tu!" Isnin tu, aku pun stop makan ubat tu. Esoknya dah okey. Alhamdulillah. Ubat tu mungkin tak sesuai dengan aku, sebab ubat tu daripada klinik lain. Bukan klinik yang biasa daripada kecil sampai besar yang aku selalu pergi tiap kali demam. Mungkin ubat tu tak sesuai. Akak aku ada pesan, kalau demam, jangan tukar-tukar klinik, pergi klinik yang sama je. Malam tu, suhu cecag 39 darjah. Panas bak hang boleh masak telur. Hahaha so malam tu terpaksa pergi klinik cikaii je.. Ubat demam mungkin boleh masuk, cuma ubat cirit birit dan vitamin yang membuatkan aku musykil dan sangsi..

Minta Allah beri kesihatan yang baik sepanjang menjalani ibadah puasa tahun ini dan tahun yang akan datang amin..

p/s: saya nak jual buku-buku tingkatan enam, bila pm saya di facebook ya.. klik nurrul najiha , scroll profile sampai jumpa status untuk jual buku form six. terima kasih assalammualaikum

No comments:

Post a Comment

➡Terima Kasih Kerana Membaca..
➡Kalau nak tinggalkan sebarang komen,
letak link blog sekali..
➡komen positif je tau..
➡keep blogging
➡Terima Kasih Blogwalking..
➡Datang lagi..