Kau Pernah Jatuh?

"Wahai sahabat, benar! Saat mengingati Allah, jiwa pasti menggapai ketenangan, kerana janji Allah yang terpatri itu benar bahawa "hanya dengan mengingati Allah jiwa akan menjadi tenang" moga kita semua sentiasa berada di bawah lindungan rahmatNya. Allahumma Amin. "

Jatuh yang aku maksudkan ini bukanlah jatuh tangga, jatuh naik basikal, atau jatuh sebagainya. Tapi kau mula jatuh bila masalah datang lalu menimpa diri kau. Kemudian kau jadi lemah longlai, tidak terdaya dengan segala apa yang telah kau lalui.

Kau umpama manusia yang hilang akal, hilang hala tuju, manusia yang menangis dan terus meratapi apa yang berlaku.
Sehingga kau tidak mampu untuk bangun semula.
Terkadang manusia seperti kau ini mudah lupa pada pencipta.
Bila datangnya bahagia, lupa pada Allah..
Bila datangnya dugaan, lagi kau jauh lagi dari Allah.
Semua itu adalah ujian..
Tapi bukankah ujian itu menguatkan kita?

Biar aku kongsikan kisah benar tentang aku yang pernah jatuh tersungkur. Kita semua manusia yang lemah yang tidak lari daripada melakukan kesilapan. Sedangkan kau dah solat bagai nak rak. Tapi hakikatnya HATI kau jauh daripada Allah. Jauh sekali. Nah! Jelas bukan? Allah membolak-balikkan iman kita. Iman! Iman kadang diatas.. Kadang dibawah.. Maka kita yang mesti kawal iman kita dan jangan biarkan nafsu yang kawal diri kita sehingga kau lupa pada yang Maha Pencipta..

Kalau kau tanya siapa insan yang paling betuah, aku akan jawab akulah hamba Allah yang hina paling bertuah atas muka bumi Allah ni. Kenapa? Kerana Allah memberikan dugaan yang cukup setimpal pada aku sehingga aku berubah ke jalan yang penuh berkah dan kerana dugaan itu lah, aku menjadi diri aku yang lebih baik.. Alhamdulillah aku bersyukur sangat.. Setiap apa yang berlaku ni memang ada hikmah. Tinggal kita je yang nak cari apa hikmah tu.. Tang hikmah tu, yang paling aku suka sangat sebab Allah dah susun cantik-cantik jalan cerita kisah hidup kita.. Subhanallah.. dan aku yakin sekarang aku rasa better then before.. and how i solved the problem?

Sebenarnya semua ini bergantung kepada kemampuan diri kita sendiri sebab kita yang kawal diri kita, kita yang tahu tahap kemampuan kita takat mana kan. First, jangan lupa pada Allah. Jangan tinggal solat, doa banyak-banyak. Macam mana kita nak cari ketenangan? Ingat Allah! Macam mana nak hilangkan kerunsingan? Ingat Allah! Macam mana nak hilangkan kesedihan? Ingat Allah! Macam mana nak atasi kesulitan? Maka, Ingatlah Allah! In shaa Allah, atas izin Allah, semua itu akan hilang. Allah tu Maha Besar tau. Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Kalau dah buat, tapi masih ada rasa gusar, runsing, sedih dalam diri kita, teruskan buat.. Buat, buat dan buat.. Jangan tinggal! Lambat atau cepat, percayalah. Allah sedang menguji hambaNya.. Dia rindu nak dengar rintihan hambaNya yang jahil lagi hina..

Second, baca Al-Quran! Take a time! 30 minit! Dua tiga surah! Pegang handphone sampai berjam-jam boleh kan.. Tak akan pegang kalam Allah tu 30 minit pun tak boleh? Nuna sarankan selepas maghrib, jangan bangun daripada sejadah, jangan tanggalkan telekung tapi terus capai al-Quran, baca dulu, kemudian fahamkan dengan baca makna sekali. Sementara tunggu isya tu kan, hah baca lah al-Quran. Sikit-sikit lama-lama akan jadi bukit. Makin lama kau buat macam apa yang aku cakapkan ni, makin kau akan terasa kemanisan iman tu sendiri, dan kau akan rasa seronok melakukan ibadat. Tanpa kau sedar, kau dah perolehi ketenangan.. :)

Third, tanamkan sifat diri sendiri.. Sayanglah diri kita sendiri.. Jangan bagi diri kita menangis.. Jangan bagi orang sakitkan hati kita.. Jangan bagi diri kita mudah jatuh.. Kita kena kuat.. Kena cekal.. Kena tabah. Sebab semakin kita dewasa, kita akan jumpa macam-macam ragam manusia. Jangan mudah melatah bila dugaan datang melanda.. Jangan.. Kena sabar banyak-banyak. Kena istiqomah. In shaa Allah..

Apa yang perlu kamu kurangkan? Kurangkan dengar lagu, lagu jiwang2, lagu kpop (bukannya tak boleh, boleh. tapi kurangkan dan lebihkan zikir) dan perbanyakkan dengar zikir penenang jiwa.. Selepas kamu follow tips yang aku bagi ni, bila kau dengar zikir penenang jiwa, straight kau akan menangis tanpa sebab.. Sedih.. Sedih sebab mengenangkan dosa.. Hati kau tiba-tiba jadi sayu.. Jujur aku cakap, kau masih ada Iman. Cuma kadang kita ni lalai, alpa dan leka dengan dunia.. Hati kita ni jauh daripada Allah.. Istighfar banyak-banyak..

Apa yang aku bagi tahu dan kongsi pada korang ni atas dasar pengalaman aku sendiri.. Alhamdulillah.. Aku berusaha pungut sendiri satu persatu iman aku yang berderai.. Aku jatuh tersungkur.. Tapi aku bangun sendiri.. Aku buat sendiri.. Memang tak ada siapa yang tolong aku melainkan Allah.. Percayalah. Waktu kau senang, susah, bahagia, sedih, jangan lupa pada Allah. Pleaselah.. Jangan lupa..


Title : Angin Hidayah-Mu
 Perjalanan hidup aku..
Sangat berbeza dengan perjalanan hamba-hamba yang lain..
Subhanallah.. Allahu Akbar..
Jujur..
Aku bersyukur sangat dengan apa yang telah Allah tentukan dalam hidup aku..
Memang benar..
Allah timpakan sengsara dan derita sebelum ini..
Dan aku jatuh lemah serta meratapi apa yang berlaku..
Lalu, tanpa aku sedari..
Allah datangkan kebahagiaan, kemanisan iman dan ketenangan yang tidak terhingga..
Aku bersyukur
Aku bersyukur kerana Allah datangkan ujian dahulu... Kemudian, Dia beri nikmat ketenangan yang tidak aku jangkakan..
Perubahan demi perubahan yang berlaku pada aku.. Semua berlaku dengan perlahan-lahan..
Alhamdulillah..
Ujian yang membawa kesan positif pada diri aku..
Sekarang.. Ini aku yang baru..
Aku yang dulu, hanya tinggal pedoman sahaja..
Alhamdulillah..
Aku insan yang bertuah..


No comments:

Post a Comment

➡Terima Kasih Kerana Membaca..
➡Kalau nak tinggalkan sebarang komen,
letak link blog sekali..
➡komen positif je tau..
➡keep blogging
➡Terima Kasih Blogwalking..
➡Datang lagi..