Hikmah Allah Itu Indah.



Sorang.. Keseorangan.. Sambil ditemani dengan bunyi burung berkicauan, kucing yang sedang tidur.. Then aku? Blogging..

Malam tadi.. Malam Nisfu Syaaban.. Orang yang tak manfaatkan betul-betul malam tersebut, adalah orang yang rugi.. Malam yang penuh ganjaran.. Sekarang dibahu kanan dan kiri kita, telah ditukar dengan buku baru. Maka amalan pun baru.. Kalau perasan, malam Nisfu Syaaban, bulan penuh, cantik..

Israk Mikraj dah.. Nisfu Syaaban dah.. Hurm malam yang ditunggu-tunggu oleh kita semua. Malam Laitul Qadar.. Tak lama je lagi, kita semua akan menyambut Ramadhan.. Minta Allah temukan kita dengan bulan Ramadhan.. Bulan yang peeeeeenuh barakah! Nuna tahu mesti ramai yang tak sabar-sabar kan.. Kejab-kejab! Dah puasa ganti belum? Jangan lengah-lengah tau. Ni mesti kes puasa last minit ni.. Tak elok k macam tu.. :)

Kawan-kawan aku ada yang dapat interview Universiti.. Dalam lima ke enam orang.. Tapi belum tentu dapat. Itu cubaan pertama.. Aku punya pointer pun tak seberapa.. 3.00 pun tak sampai.. Cemburulah juga tengok orang lain dapat sambung belajar. Degree pulak tu. Dapat capai cita-cita diorang. Keputusan UPU yang sebenarnya akan diumumkan bulan lapan ni.. Hurm, awal-awal aku dah tahu result UPU tu macam mana.

Adik aku tadi dah pergi dah UITM kat Jengka, Pahang.. Maka, tinggal lah aku dan akak aku, berdua sahaja.. Akak aku keje.. So, aku tinggal seorang je lah kat rumah. Ibu bagi ajak kawan datang rumah sebab ibu tahu aku bosan. Tapi aku nak ajak siapa datang rumah? Hurm.. Lepas ni, tak ada siapa nak gelak sama-sama dengan aku tengok Running Man lagi. Selalunya adik aku. Dalam family, dia pandai sikit berbanding yang lain.

Aku selalu bandingkan diri aku dengan kawan-kawan aku yang lain.. Kawan yang sama kepala, sama perangai dengan aku, tapi dia dapat lebih daripada aku. Ya Aku mengaku.. Rezeki masing-masing berbeza-beza. Aku tak boleh pertikaikan.. Kadang-kadang aku tanya diri aku juga. Bila rezeki aku akan tiba ye? Kalau tak dapat sambung belajar, aku nak buat apa.. Hurm.. Ramai lepasan STPM atau DIPLOMA yang dah tamat belajar akan cari kerja dan berapa kerat je yang dapat sambung Degree. Hari tu dapat call interview kerja. Tapi dia nak yang mahir speaking. Aku pulak hancur! Hurm tak payah cakaplah.. Pagi tadi, dapat call dari akak tu, dia suruh datang interview khamis ni.. Kalau dapat lah..

Entahlah.. Diri aku ni lain.. I mean kehidupan aku.. Perjalanan hidup aku.. Aku macam dah dapat baca.. Mungkin hidup aku penuh dengan kesederhanaan. Hikmah Allah itu Indah.. Mungkin ada sebab kenapa Allah tak izinkan aku sambung Degree. Aku tahu ada hikmah dan hikmah itu kita akan temui juga suatu hari nanti..

Hikmah Allah Itu Indah,
Hanya Mampu Berdoa..
Rancangan Allah Itu Yang Terbaik Buat Aku...

4 comments:

  1. Alhamdulillah , dah habis ganti.hehe. Jangan la sesedih . pegi la interview tu dulu, belum cuba sampai bila kita nak taw kan ^^ Chaiyok ! Nuna boleh , go nuna go !

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita tak sedih pun awak.. huhu terima kasih..

      Delete

➡Terima Kasih Kerana Membaca..
➡Kalau nak tinggalkan sebarang komen,
letak link blog sekali..
➡komen positif je tau..
➡keep blogging
➡Terima Kasih Blogwalking..
➡Datang lagi..