Dulu Puasa Yok Yok!



Semalam adalah hari Jumaat yang terakhir dalam bulan Syaaban.. Minggu depan in shaa Allah, kita akan bertemu Ramadhan.. Dan apa yang kita harapkan pada Ramadhan kali ini?

Aku teringat ramadhan tahun lepas.. Dalam sebulan aku berpuasa, dua minggu aku demam.. Demam, baik. Lepas tu demam balik.. Ingat lagi.. Bila tiba dalam hostel je, berselubung dengan selimut sebab sejuk sangat. Sedangkan pagi tu, cahaya panas terik, terang benderang.. Badan menggigil-gigil.. Badan mula-mula panas sikit.. Lepas tu panas mendadak satu badan.. Lagi lah kuat menggigil.. Buka puasa, kawan ambilkan makanan kat dining.. Makan pun dua kali suap, lepas tu baring balik.. Tak kuat nak pergi surau, solat terawih sama-sama dengan kawan-kawan.. Hurm.. Sedih ingat-ingatkan balik.

Bayangkan lah nak mandi, pegang dinding sebab nak jalan. Kaki menggigil-gigil.. Dalam masa empat bulan, demam datang balik.. Seminggu dua minggu.. dan Alhamdulillah lah.. Sebab masa demam panas, tak hujan.. Kalau hujan, lagi lah lambat baik.. Alhamdulillah juga.. Walaupun demam teruk, tapi tetap gagahkan diri untuk terus berpuasa.. Ulang alik, ambil darah.. Pergi hospital.. pergi klinik.. Penat woo.. Tak sakit ke check darah? Tak sakit pun.. :D

Nuna haraplah sangat-sangat.. Ramadhan kali ni semuanya okay.. Kalau boleh nak full.. Tapi rasa macam tak.. Sebab bulan ni pertengahan la pulak.. Selalunya awal.. Haishhh.. geram pulak kite.. Hahahaha Tetiba rasa nak throwback pula zaman kecik-kecik dulu.. Puasa yok-yok! Hahahaha

Masa kecik-kecik kan tak tahu apa-apa, and still belajar lagi.. Haus ni... Pergi peti ais, ambik air kopi bawa masok bilik air.. Hahahahaha lepas dah minum lupa nak bawa keluar bekas minuman tu.. Lepas tu kantoi.. Amekaw.. Semua gelakkan.. Hadoii tersenyum aku sorang-sorang.. :'D

Ada satu part, kecik-kecik main lipstik.. Pakai kat bibir.. Tengok ibu buat, aku pun sibuk nak buat jugak.. Pandang kiri kanan.. Okay! Okay! Line clear! Pergi peti ais, minum air.. Hahahaha Lepas tu terkantoi dengan akak sebab nampak bekas liptik kat bekas minuman tu.. Alahaii... Hahahahahaha Please jangan gelakkan aku.. Bila family aku ceritakan balik,semua gelakkan aku tau.. Nyampah! Yela budak kecik lagi.. Mana tahu pape.. Hahahahaha

Saja share dengan korang benda yang kenangan kan.. Bila ingat-ingatkan balik memang kelakau.. Daripada keciklah kene dididik puasa ye dak? Kecik lagi senang dilentur.. So, aku rasa ramadhan kali ni, aku nak jadi yang lebih baik daripada ramadhan-ramadhan yang lepas.. kena banyak bersabar, jaga lidah, jaga pandangan, jaga telinga, tahan diri daripada lapar.. uishhhh macam-macam! Tapi nikmat dia, ya Allah.. Berganda-ganda pahala dia.. Best sesangat..

Banyak lagi sebenarnya.. Hahaha tapi dua tu jelah yang aku ingat.. Ada yang aku tiba2 rajin nak tolong ibu angkat makanan untuk berbuka.. Pandang kiri kanan tak ada orang, masok mulut.. Hahahaha entah pape le aku ni.. Korang masa kecik-kecik mesti pernah kan puasa yok-yok? Hahahahaha cer citer sikit.. Kalau kelakar, aku gelak.. Hahahaha

No comments:

Post a Comment

➡Terima Kasih Kerana Membaca..
➡Kalau nak tinggalkan sebarang komen,
letak link blog sekali..
➡komen positif je tau..
➡keep blogging
➡Terima Kasih Blogwalking..
➡Datang lagi..