3K : Kekuatan, Ketabahan, Kesabaran.



Kita sangka hidup kita ni indah dengan pelbagai perkara. Datangnya bahagia. Datangnya derita.. Kita meraung, menangisi, mengenangi apa yang berlaku dalam hidup kita. Tanpa kita sedar Allah sayangkan kita rupanya. Allah tidak akan bagi ujian diluar kemampuan kita. Kita boleh.. Cuba pegang dada kita, pejam mata,dan sebut “Aku Kuat, Aku Boleh!”..



Bila aku sakit hati, selalu disakiti, aku lebih suka menangis. Bila dah terlalu sakit kerana pendam lama-lama, maka aku akan pilih untuk menangis. Kadang-kadang, bila termenung, tiba-tiba air mata aku mengalir sendiri sebab terlalu sakit. Yang mampu aku buat ialah dengan Menangis..
Itu cara aku.. Ya, aku mengaku aku seorang yang sangat sensitive, berjiwa lembut, walaupun pada zahirnya aku bukan seorang yang lemah lembut, aku mudah terasa hati, tapi aku tak mudah meluahkan. Aku bukan jenis orang yang terus bagi tahu yang aku kecik hati atau terasa hati dengan orang. Walaupun aku selalu, terasa hati, kerap ambil hati, tapi aku ambil keputusan untuk berdiamkan diri. Itu yang terbaik. Bila dah selalu pendam dan tak dapat nak bending, aku akan menangis. Orang nampak aku kuat. Terutama kawan-kawan aku. Tapi hakikatnya aku lemah. Menangis belakang kawan-kawan aku. Aku tak nak kawan-kawan aku tahu. Kadang-kadang malulah jugak sebab kita tunjuk diri kita yang lemah. Hakikatnya kita memang lemah..



Aku tak tahulah.. Aku mudah menangis.. Bak kata orang Indonesia, ‘cengeng’.. Walaupun orang selalu cakap aku selalu menangis, tapi diorang tak tahu.. Dengan menangis lah yang memberikan aku kekuatan. Dengan menangis lah yang mampu bangkitkan hari-hari aku. Dengan menangislah aku mampu ketawa dan terus tersenyum. Walaupun aku tahu, sakit sangat nak harungi hidup-hidup kita dengan keadaan yang macam ni..

Aku letakkan Allah nombor satu dan paling atas dalam hidup aku. Kalau taka da Kekasih Yang Satu tu, aku mati, aku rebah, aku lemah, aku tersungkur, aku kecewa, aku merana, hidup tak terurus.. Setiap kali selepas menangis, aku sentiasa ingatkan diri aku.. Sentiasa ingatkan diri aku “Tiada Duka Yang Abadi Di Dunia”. Aku kene kuat. Kau kene kuat. Kita kene kuat. Sesukar mana pun kehidupan kita, kita kene teruskan juga walaupun terseksa.



Aku tak suka cerita masalah aku kat kawan-kawan. Yela, lagi pun aku suka pendam, so buat apa aku nak cerita pada orang? Selalunya kalau aku cerita pun, benda yang bukan terlalu peribadi. Kalau aku ada masalah yang serius pun, aku diam kan je. Aku tak pernah minta Allah ubah kehidupan aku. Aku tak pernah tanya Allah kenapa terjadi macam ni. Aku tak pernah minta kemewahan daripada Allah. Aku tak pernah minta kekasih yang sempurna atau kehidupan yang lebih baik daripada Allah.. Nak tahu tak apa yang selalu aku minta daripada Allah? Aku hanya minta KEKUATAN, KETABAHAN dan KESABARAN.. Kalau tak ada tiga perkara tu, aku mati.. Hati aku mati.. Tak ada jiwa.. Aku amalkan doa tu daripada dulu, sampai sekarang. Dan tak pernah miss!


Nak tahu kenapa? Sebab bila kita minta kemewahan, kesenangan, kekasih dan kehidupan yang sempurna, dan bila Allah turunkan dugaan pada kita, kita akan jadi lemah.. tak kuat untuk tempuh.. Sebab korang minta tu, memang  lah dapat tu? Cuba minta kekuatan, ketabahan dan kesabaran, in shaa Allah kita akan dapat tempuh walau macam mana keadaan sekalipun.. Allah tu Maha Adil wehh… Percayalah… 




1 comment:

  1. Tau xpe.. teruskn bertabah..! ♡ :-)

    ReplyDelete

➡Terima Kasih Kerana Membaca..
➡Kalau nak tinggalkan sebarang komen,
letak link blog sekali..
➡komen positif je tau..
➡keep blogging
➡Terima Kasih Blogwalking..
➡Datang lagi..