Cantiknya Blog korang!

Rajinnya Nuna blogwalking malam-malam ni.. Penat prepare baju untuk ke Cameron Highland.. Ibu rajin nau carikan baju kurung. Warna pink? Not my taste.. Red colour? Merahh mak ngahh! Pleasee Dua colour yang Nuna nyahh dari taste Nuna. Hahaha Nuna tak suka..



Nuna jalan2 kat blog SuperSagaaa tuh.. Cantiknyaaa.. Lepas tu blog CutieFany.. Pandainya korang edit ek? Nuna ni ahh.. Dekat dua tahun berblog hahahaha still tak pandai lagi.. jealeous sikit... anyway nak bagi tahu, kotak komen kita dah baru... ;)


Biar warna tidak lari dari tema.. Okeyy next Nuna plan nak change tu purple colour pulak kay... Atau ada cadangan lain? :D





Insan yang bernama Lelaki....

Sambil blogging, dengar lagu Amylea-Seperti Dia.. Apa yang Nuna nak ceritakan ini adalah dari kisah benar. Dan Nuna harap semua perempuan tidak menyalahkan lelaki dan lelaki jangan salahkan perempuan sebab ini semua melibatkan perasaan. So, tiada siapa yang salah.. Namun, apabila korang dah terbaca entry ini, korang boleh simpulkan sendiri..



Sebelum-sebelum ni, Nuna rajin baca artikel-artikel tentang lelaki yang suka usik mengusik ni. Bahaya memang bahaya. Hahahaha jangan ambil serius sangat sebab itu hanyalah gurauan. Hanya gurauan? Yeke?

Lelaki ni susah kita nak tafsirkan! Lelaki ni susah betul orang perempuan nak baca. Apa yang Nuna tahu dan baca daripada semua artikel2 tu, lelaki ni memang susah! Lelaki ni kalau boleh, biar dia seorang je yang tahu.. Tak nak orang nampak.. Apa yang failnya pada lelaki, lelaki ni tak pandai nak tipu..? Betul ke?

Korang ada kawan lelaki? Nuna pun ada. Ramai lah juga.. Tapi kawan baik lelaki boleh kira dengan jari jelah. Sebab Nuna bukan seorang yang peramah. So, oranglah yang akan tegur Nuna, nak tunggu Nuna tegur orang? Alamatlahh jawabnya...

Satu perkara perempuan perlu tahu. Lelaki ni, dia ni ada macam-macam jenis layanan tau. Layanan seorang kekasih, layanan seorang kawan, layanan lelaki gatal, dan macam-macam! Perempuan paling mudah suka, mudah jatuh cinta, hatinya mudah terusik apabila seorang lelaki pandai bermain dengan kata-kata, prihatin, mengambil berat, suka mengusik, sering bergaduh, malu tapi mahu,... tapi pada masa yang sama....
"eh dia tu suka kat aku ke? atau aku je yang perasan?"

Lelaki ni kadang-kadang dia anggap layanan dia tu biasa-biasa je. Tanpa dia sedari layanan dia tu melebih hingga boleh ditafsirkan oleh orang sekeliling. Contohnya..
"Eh Midah, aku tengok si Amin tu suka nau ambil berat pada kau.. Aku rasa dia suka kat kau lah!"
Last-last si Midah ni menaruh harapan kat si Amin.. Bila Amin dapat tahu yang si Midah ni suka kat Amin, Amin pun cakap...
"Eh bila masa pulak aku suka kat Midah? Aku just ambil berat jek! Kawan okey!"
Ada dua kemungkinan yang akan berlaku. Sama ada putus kawan sebab Midah suka pada Amin atau hubungan kawan tu terkubur saja.. Hah Midah juga yang frust!

Lelaki perlu tahu bahawa hati perempuan ni mudah terusik.. Nuna pernah rasa.. Nuna pernah alami.. Nuna tahulahh.. Perempuan memang suka lelaki buat dia ketawa, ambil berat, penyayang.. so, Lelaki! Beringatlah! Kalau nak usik, nak ambil berat, biar berpada-pada. Mungkin betul juga lelaki tu ada hati kat perempuan tu ke kan.. Siapa tahu?

Nuna tak nak siapa-siapa yang kecewa nanti.. Nuna dah rasa.. Tapi Nuna tak bagi tahu dia.. Sebab Nuna tahu lelaki tu memang pandai berkata-kata! Memang romantik! Memang caring! Memang suka buat Nuna ketawa! Memang suka bergurau2! Tapi baru-baru ni Nuna dapat syak orang yang Nuna suka tu sebenarnya dah ada makwe dah... Tak ada jodoh.. Alhamdulillah.. :) kenapa Alhamdulillah? Biar Nuna seorang saja yang tahu...

Tak kisahlah siapa suka siapa. Tapi lelaki mesti bataskan cara layanan dia pada seseorang perempuan. Jangan cuba petik bunga di taman kalau niat tu saja-saja jek.. Perasaan orang. Kang perempuan tu suka kau, kau pulak tak suka. Lepas tu hina perempuan tu lah, putus kawan lah.. Tolong.. Perempuan pula jangan terlalu melayani perasaan, jangan terlalu perasan.. Think positif! Dia caring, hanya sebagai kawan saja! Tak lebih.. Kalau tersuka, pendam jek dulu! Takut bertepuk sebelah tangan.. Kalau berani, luahkanlah..

Tak salah pun.. Cuma biar berpada-pada... :)

Jangan mempermainkan perasaan orang..

Aku kalau dah suka kat seseorang, susah betul nak lupa and nak lepaskan. Aku tak suka lelaki mempermain-mainkan perasaan aku. Aku tak bersalah! And please jangan buat aku macam ni. Aku sedih dan nak menangis bila ingatkan balik. Hati aku bertambah sakit bila mengenangkan balik apa yang diorang katakan. Dan aku terasa diri aku ni seperti dipermainkan. Yang bodohnya mestilah aku kerana memberikan harapan untuk dia. Okey aku mengaku aku bodoh.

Tolong layan aku sama macam mana kau layan orang lain. Tolong layan aku sama macam mana kau layan kawan-kawan aku. Termasuklah aku! Tolonglah weh.. Aku tak kuatlah.. Jangan cuba usik pintu hati aku, kalau kau sendiri tak ada niat! Tolonglah. Aku rasa macam nak mention je nama kau kat sini. Aku rasa aku macam nak bawa jek diri aku pergi dari sini. Sungguh aku kecewa.

Aku terasa aku seperti menjadi teman sepermainan kau. Mungkin bagi kau, aku ni patung, kawan dikala kau sunyi, teman untuk kau bercanda, kadang kala kau juga sering mengambil berat perihal aku. Pada masa yang sama, hati aku turut terusik dengan cara dia. Sedangkan niat kau yang sebenarnya ialah untuk jadikan aku sebagai teman dikala duka sahaja! Kau tahu tak, kau dah ketuk pintu hati aku? Kau tahu tak kau seolah-olah dah memberikan aku harapan? Jujur aku menangis.. Tapi aku tak mampu nak menangis. Sebab aku tak mampu nak tunjukkan kesedihan aku depan kawan-kawan aku.

Tadi aku terasa nak menangis, aku cakap dengan kawan aku yang aku terasa nak menangis.. Kawan aku tanya kenapa, tapi aku diamkan. Aku pun sempat berjalan ke tandas. Tak sangka pula aku menangis. Tiba-tiba kawan aku nampak aku. Dia tanya kenapa. Aku jawab “Tolong tinggalkan aku sorang2.. and jangan bagi tahu orang..” Alhamdulillah.. dapat kawan yang memahami.

Aku redha. Dan aku cuba pujuk hati aku untuk jangan terlalu berharap. Sebab aku tahu aku tak mampu nak jadi yang terbaik untuk sesiapa. Aku bukan siapa-siapa. Aku tak ada apa yang nak dibanggakan. Bukan macam orang lain.  Cukuplah aku ni bahan mainan kau saja. Umpama tong sampah bagi aku.. Aku nak menangis.. Aku terasa ada suatu beban dalam dada aku. Aku rasa macam aku nak pukul2 je dada aku ni. Sakit dia, tuhan saja yang tahu..

Air mata aku jujur menitis pada cinta pertama aku. Kali ini aku tak tahu apa pula tafsirannya. Sungguh aku kecewa. Dan aku malas nak tegur dia lagi lepas ni. Aku terasa aku dipermainkan! Aku memang suka lagu tuh. Aku suka lagu tuh, sejak aku dengar lagu tu keluar dari radio. Tahun lepas kalau tak silap aku atau awal tahun ni. Tapi aku diam kan saja. Aku tak tahu sama ada ini suratan atau kebetulan. Dan aku tertanya-tanya kenapa aku perlu rasai peritnya suka dengan bertepuk sebelah tangan.. Aku nak menangis… ………………………………………………………………………………………………………..

Mungkin betul, aku bukan untuk dia….. Mungkin betul aku tak layak untuk dia…... Dan memang betul dia 
tak ada hati langsung pada aku! Aku je yang perasann! Muka tembok, tak tahu malu.
Ditaip pada 7/5/2014

Masa : 7:32 PM